Tehnologia e dăunătoare?

În primul rând, tehnologia trebuie privită ca un instrument, ca focul de exemplu. Un foc mic ne ajută să pregătim o cină delicioasă pentru familie, pe când un foc mare poate să distrugă o casă. La fel și tehnologia, dacă o folosim în mod conștient și controlat, ne va aduce beneficii, dar dacă exagerăm cu timpul petrecut în fața ecranelor sau dacă accesăm conținut nepotrivit, atunci va fi la fel de dezastruoasă ca un foc ce mistuie o casă. Deci de noi depinde dacă facem din tehnologie ceva dăunator sau nu.

Care sunt recomandările cercetătorilor?

Copiii între 0 – 18 luni/2 ani

American Academy of Pediatrics și OMS recomandă părinților să NU îi expună pe copiii de această vârstă în fața televizorlui, telefoanelor sau tabletelor în mod pasiv. American Academy of Pediatrics vine însă cu o excepție: se pot face apeluri video live către bunici sau alte persoane cu care se va vorbi în timp real.

Unii dintre voi poate vă întrebați dacă această recomandare se adresează și programelor educaționale. Răspunsul este DA, inclusiv programele educaționale ar trebui evitate la această vârstă, deoarece cercetătorii au demonstrat că acei copii, mai mici de 12 luni, nu au capacitatea să învețe din mediul virtual, ci doar din interacțiunea cu persoanele din jurul lor. Cei mai mari de 12 luni, reușesc să învețe anumite lucruri din mediul virtual, dar interacțiunea directă cu cei din jurul lor este net superioară pentru a învăța.

Dacă decideți să introduceți tehnologia în viața copilului între 18 luni – 2 ani, asigurați-vă că îi veți pune la dispoziție conținut de calitate și timpul petrecut sa fie mai puțin de 1h/zi.

Tehnologia ar trebui văzută ca un instrument și nu ca babysitter, recompensă sau formă de calmare.

Acum rămâne întrebarea: dacă al meu copil plânge mult cât timp am de făcut lucruri prin casă, ce e mai bine? Să îl las să plângă de fiecare dată, sau să îl las câteva minute în fața unui program educațional? Într-adevăr, există îngrijorări în ceea ce privește situațiile de genul acesta, căci s-ar putea să apară întârzieri în capacitatea de reglare a emoțiilor dacă lăsăm tehnologia să fie singurul mod de calmare. Dar, răspunsul la această întrebare doar voi îl puteți decide în funcție de starea voastră în acele momente sau discutând cu medicul pediatru. Clar că nu ajută nici să fim epuizați la maxim și să ajungem să plângem și noi și copilul, sau mai rău să urlăm la el. Efectele negative sunt mult mai mari în acest caz. Însă, dacă aveți resursele fizice și emoționale necesare, ajută să îl luați pe copil alături de voi în timp ce faceți activitățile din casă și să îl implicați. Totuși există și situații când folositul telefonului ca formă de calmare pot avea justificare, cum ar fi mersul la dentist sau un control oftalmologic. În acest caz nu trebuie să vă îngirjorați având în vedere că nu se întâmplă zilnic și pot face ca mersul la medic să fie mai plăcut. Dar în rest, pe cât posibil e bine să evităm tehnologia ca formă de calmare.

Copiii între 2-5 ani

American Academy of Pediatrics și OMS recomandă părinților să nu îî lase pe copiii de această vârstă în fața ecranelor în mod pasiv mai mult de 1h/zi. Mai puțin este și mai bine.

Atunci când îi lăsăm pe copii în fața ecranelor, decizia ar trebui sa fie una conștientă, astfel încât să minimizăm efectele negative cât mai mult și să beneficiem de cele pozitive. Nu trebuie sa lăsăm tehnologia sa ne definească, ci noi trebuie să definim tehnologia. Pentru acest lucru există mai multe recomandări despre cum ar trebui să facem acest lucru.

Cum să folosim tehnologia în mod conștient?

În următoarele rânduri vom prezenta cele mai importante recomandări în ceea ce privește folosirea tehnologiei în mod conștient.

1. Conținutul

Conținutul la care e expus copilul este mult mai important decât timpul petrecut. (dacă device-urile sunt performante și nu emit prea multă lumină albastră care să afecteze vederea).

Conform recomandărilor celor de la American Academy of Pediatrics, conținutul programelor ar trebui să fie:

  • unul cu imagini care nu se deruleaza foarte repede cum sunt anumite desene. Cele cu imagini care se deruleaza într-un ritm lent, cât mai aproape de realitate sunt cele mai ok.
  • non-violent. S-au găsit legături între conținutul violent si comportamentul agresiv al copiilor.
  • educativ. Cercetătorii au descoperit că există beneficii pentru copiii peste 2 ani care urmăresc programe educative și că este un instrument de învățare dovedit.

Însă trebuie avut în vedere că nu trebuie să stimulăm copiii în continuu cu diverse programe educative sau chiar jocuri structurate. Joaca liberă sau plictiseala nu sunt lucruri ce trebuie evitate, ba din contră. Plictiseala stimulează imaginația și jocurile creative.

2. Privitul activ sau co-viewing

Tot cei de la American Academy of Pediatrics, dar și Dimitri A. Christakis în cartea sa The Elephant in the living room: Make Television Work for your Kids, spun că există beneficii majore în co-viewing (părintele urmărește împreună cu copilul desenele sau programul selectat), pentru că fiind alături de copil și discutând cu el ceea ce vede, transformă privitul pasiv pe care l-ar fi practicat copilul dacă o făcea singur, într-unul activ.

3. Limitarea timpului

Așa cum am prezentat în rândurile de mai sus, este important să limităm timpul la conținutul media. Tehnologia nu trebuie să fie folosită în exces și nici în detrimentul altor activități. Dacă de exemplu nu sunteți constrânși de nimic și puteți alege între a vă juca voi cu copilul sau să ieșiți afară, ar trebui ca aceste activități să fie prioritare și nu uitatul la televizor sau jocul pe tableta sau televizor.

4. Ecranele și lumina albastră înainte de somn

Se știe că lumina albastră afectează celulele ochiului putând să le distrugă, în special la copiii mici. De aceea recomandările de a limita timpul este important. Dar contează și când anume lăsăm copiii să se uite la ecrane, deoarece lumina dispozitivelor inhibă secreția de melatonină și apar probleme cu somnul. Astfel că înainte de somn (cu cel puțin 1 oră) nu ar trebui să lăsăm copiii în fața ecranelor și ar trebui să scoatem telefoanele din camera copiilor când aceștia dorm.

Pentru a scădea din pericolele luminii albastre emanate de dispozitive, e important să vă orientați spre dispozitive mai performante, cum ar fi televizoare cu OLED și telefoane cu OLED. Tehnologia OLED emite mai puțină lumină albastră, aproximativ jumătate din cele cu ecrane LCD.

5. Jocurile digitale

Nu interziceți jocurile digitale. Mai degrabă jucați-vă și voi împreună cu copilul și discutați despre ceea ce vede.

La fel cum trebuie să selectăm desenele sau programele pe care să le urmărească copilul, la fel trebuie să facem și cu jocurile. E foarte important să selectăm jocuri potrivite vârstei copilului, iar înainte e recomandat să le jucăm noi părinții și abia apoi să decidem dacă sunt potrivite și pentru copil.

Conform American Academy of Pediatrics, cercetătorii au observat următoarele efecte pozitive în jocurile digitale:

  • îmbunătățirea stării de spirit
  • reducerea stresului
  • skill-uri sociale în jocurile care recompensează cooperarea

Cercetătorii au demonstrat că jocurile digitale oferă aceleași oprtunități de joacă ca jocurile non-digitale:

  • dezvoltarea imaginației
  • învățarea unui set de reguli ce trebuie respectate
  • satisfacerea nevoii de control
  • oferă copilului posibilitatea să vadă eșecul ca pe o oportunitate de învățare
  • învățarea răbdării, perseverenței și controlul emoțiilor

6. Părinții un model

Copiii învață cel mai mult din ceea ce văd în jurul lor, decât din ceea ce li se spune. De aceea e important ca părinții să limiteze ei în primul rând timpul petrecut în fața ecranelor și să respecte cele menționate mai sus.

Referințe:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *