Stresul
În mod paradoxal, în civilizația vestică, deși trăim cele mai liniștite vremuri, fără războaie, fără foamete, sau alte evenimente catastrofale (coronavirusul ce ne mai zdruncină și nouă liniștea acum), nivelul de stres al populației a ajuns la cel mai ridicat nivel din toate timpurile. Din acest motiv e extrem de important să adoptăm un stil de viață care să mai atenueze acest stres. Meditația, despre care vom vorbi în articol, este una din modalitățile cele mai la îndemână pentru a face acest lucru.
Statistici sănătate mintală
US
- 7.4% dintre copiii cu vârste cuprinse între 3-17 ani (aproximativ 4.5 milioane) au fost diagnosticați cu o problemă de comportament.1
- 7.1% dintre copiii cu vârste cuprinse între 3-17 ani (aproximativ 4.4 milioane) au fost diagnosticați cu anxietate.1
- 3.2% dintre copiii cu vârste cuprinse între 3-17 ani (aproximativ 1.9 milioane) au fost diagnosticați cu depresie. 1
UE
- În UE bolile mintale afectează fiecare al patrulea cetățean și poate duce la sinucidere2
- În prezent, în UE, aproximativ 58.000 de cetățeni mor prin sinucidere în fiecare an, mai mult decât decesele anuale din accidente de trafic rutier, omucideri sau HIV / SIDA.2
- Se estimează că peste 27% dintre adulții europeni experimentează cel puțin o formă de afectare a sănătății mintale pe parcursul unui an.2
- Suicidul reprezintă principala cauză de deces în rândul copiilor cu vârsta între 10–19 ani din țările cu venituri mici și mijlocii din regiune și a doua cauză principală în țările cu venituri mari.3
- băieții au o rată mai mare de sinucidere față de fete.3
România
Din păcate așa cum se vede și în statistici, depresia și anxietatea la copii nu sunt ceva ieșit din comun. Acest lucru se întâmplă și din cauza stilului de viață al societății occidentale. De mici, copiii sunt grăbiți și presați să fie conștienți de timp și de un program care trebuie să fie mulat pe cel al părinților care trebuie să meargă la serviciu. Acest lucru poate duce la efecte negative ale ritmului biologic care poate cauza diferite probleme fizice si psihologice, la fel cum se întâmplă și în cazul adulților. De exemplu, copiii din societățile industrializate au tensiunea arterială mai mare decât cei din societățile non-industriale.4
De asemenea copiii care au probleme de anxietate și/sau depresie, sunt mult mai predispuși către consumul de substanțe interzise, de alcool, sau comportamente sociale dăunătoare.
Incidența (rate la 100.000 locuitori) tulburărilor mentale, de comportament legate de consumul de opiacee, derivate, pe județe, anul 2019
Ce înseamnă mindfulness?
Mindfulness reprezintă conștientizarea momentului prezent în mod intenționat făcută într-un mod în care doar acceptăm ceea ce este și ceea ce ne înconjoară în acel moment, fără să lăsăm mintea să “plece” în altă parte. De exemplu, când mergem pe stradă putem exersa meditația încercând să fim mai atenți la ceea ce vedem în jurul nostru: o mașină, o frunză care cade, norii de pe cer, etc. Mai exact, meditația presupune să fim mai conștienți și curioși de ceea ce vedem, ce simțim în acel moment. Să acceptăm momentul prezent. Din acest punct de vedere, copiii practică meditația mai des decât adulții tocmai prin prizma curiozității și a mirării pe care o au ei pentru ceea ce îi înconjoară.
Beneficiile meditației la copii
Un studiu din 2019 realizat de Boston Charter Research Collaborative din cadrul Universității Harvard, a arătat că un program de mindfulness de numai 8 săpămâni realizat cu copii de clasa a 6-a, a avut următoarele beneficii:
- a redus efectele negative ale stresului și anxietății
- a îmbunătățit puterea de concentrare a elevilor.
- copiii au avut rezultate academice mai bune
- mai puține probleme legate de comportament
Tehnici pentru meditație
Construirea unei societatăți sănătoase înseamnă să ne asigurăm că copiii noștri sunt bine hrăniți atât fizic, cât și spiritual. Nu există sănătate într-un corp sănătos, dar cu o minte nesănătoasă și viceversa. Atât trupul cât și mintea trebuie să fie în armonie.
Copii 3-5 ani
1. Părintele ca exemplu
La vârsta de 3 ani, copiii nu știu întotdeauna să verbalizeze ceea ce simt, așadar, cel mai de ajutor este ca părinții să practice ei înșiși meditația. Cea mai bună metodă de învățare pentru copiii de această vârstă este exemplul pe care îl văd la părinții lor.
2. Învățarea emoțiilor
Pentru a-i ajuta pe copii să își recunoască emoțiile, părinții pot să adopte un limbaj care să îi pregătească pe copii să recunoască în timp ceea ce simt.
Exemplu:
Comportament copil: Copilul se supără și aruncă o jucărie de pereți.
Comportament părinte: În primul rând NU trebuie să puneți etichetă copilului spunându-i că e rău, obraznic, că nu are voie să fie nervos. În schimb, cu empatie puteți să îi validați emoția și să îl întrebați cum se simte. Cel mai probabil la început nu va ști să exprime exact ceea ce simte și atunci încercați să numiți voi emoția: “Înțeleg că nu îți place X și observ că te simți furios.” Apoi oferiți alternative de comportament.
Astfel copilul va învăța treptat să își numească emoțiile, ceea ce îl va ajuta mai târziu să își controleze mai bine anumite stări. În momentele de anxietate, nervozitate, furie, doar simplul fapt că numim ce emoție simțim în acel moment, ajută la diminuarea intensității cu care simțim acea emoție.
3. Concentrați-vă pe simțuri
Faceți o plimbare în natură și cereți copilului să ascultați împreună ciripitul păsărelelor, sunetul vântului, sunetul frunzelor care foșnesc sub picioare. În acest fel, vă veți direcționa atenția în momentul prezent.
În Japonia, chiar există o practică numită shinrin-yoku, care în limba română s-ar traduce băi de pădure, care a și fost recunoscută oficial de guvernul japonez din anii 1980. Această practică e diferită de drumețiile pe traseele marcate, deoarece acestea presupun să ajungi la o anumită destinație, să te plimbi prin natură pentru a indentifica plante și/sau animale. În schimb “baia de pădure” presupune să mergi în mod conștient și deliberat mai încet pentru a te conecta cu natura. Această practică a început să ia avânt și în alte părți ale lumii. De exemplu în SUA există ghizi certificați pentru terapie în pădure care fac plimbări cu copiii prin natură.7 Beneficiile acestei terapii practic, sunt următoarele:
- stimulează producția de “celule ucigașe” (“NK – Natural Killers”). Aceste celule pe care organismul le conține în mod natural, caută și distrug selectiv celulele canceroase și infecțiile bacteriene.
- reduce tensiune arterială și ritmul cardiac
- reduce stresul
- îmbunătățește somnul
4. Exerciții de respirație
Împreună cu copilul vă puteți așeza într-o poziție comodă (în poziție turcească cu mâinile pe picioare) sau întinși pe spate. Trageți adânc aer în piept pe nas și expirați pe gură. Faceți acest exercițiu cât timp se simte și copilul confortabil.
5. Citiți cărți de mindfulness pentru copii
În prezent există cărți de copii pe această temă. În limba română ar fi:
- seria: “Sunt pace“, “Sunt iubire” , “Sunt om”, “Sunt Yoga” de SUSAN VERDE
- seria “Emoțiile lui Noni” și orice cărți sau jocuri legate de numirea emoțiilor
- cartea “Secretul lui Milton” de Eckhart Tolle care abordează pe lângă mindfulness și partea de bullying
Acestea sunt doar câteva exemple pentru limba română. Dacă citiți și cărți în engleză veți găsi și mai multe opțiuni.
- în engleză dacă citiți copiilor, cărțile lui Andrew Newman sunt foarte frumoase. Ca să vă faceți o idee despre cărțile lui, are un canal de YouTube unde citește și prezintă ilustrațiile din cărți.
Copii 6-12 ani
La această vârstă puteți începe să introduceți meditația vizuală ghidată, fie folosind video-uri de pe YouTube, fie aplicații gen Headspace sau Calm care sunt disponibile atât pe Android, cât și pe iOS.
Referințe
- https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(18)31292-7/fulltext
- Sănătate mintală Statistici UE și România https://www.aspms.ro/documente/21promovare01_01.pdf
- WHO Adolescent mental health in the European Region https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/383891/adolescent-mh-fs-eng.pdf
- Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness by Jon Kabat-Zinn
- Mindfulness in the Classroom: Learning from a School-based Mindfulness Intervention through the Boston Charter Research Collaborative https://transformingeducation.org/wp-content/uploads/2019/01/2019-BCRC-Mindfulness-Brief.pdf
- https://www.healthline.com/health/childrens-health/mindfulness-for-kids#school-age-children
- https://www.nationalgeographic.com/family/article/destress-your-kids-with-a-forest-bathing-adventure